PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Překvapení! A příjemné, dodávám. Rozhodně jsem od Nikoly (natož od Šuhaje nebo Loupežníka) nic podobného nečekal. I když už výčet hostí, kde dominují jména jako Glenn Hughes, Joe Lynn Turner, Jorn Lande nebo Alanah Myles („Black velvet and that little boy´s smile…“, pamatujete?), je omračující a hvězdný.
Téma Nostradamových proroctví je vděčné, z rockových, potažmo metalových skupin se ho téměř každá alespoň okrajově dotkla, tak proč to nevzít z gruntu, řekl si asi před pár lety Nikolo Kotzev a bylo zaděláno. Ovšem Nostradamus trpěl nemocí zvanou „slovní průjem”, takže není divu, že příprava celého projektu zabrala 3 roky a výsledek zabírá dvě CD s časem přesahujícím 100 hracích minut. Délka je pak také v podstatě jedinou slabinou nahrávky. Přece jen utáhnout takovouhle plochu a ani na okamžik nenudit se jen tak nepodaří. Takže najdete i průměrné „věštby” a hlušší místa.
Už instrumentální "Overtura" ukazuje v plné síle jednu z hlavních zbraní celého kompletu, a tou je 35 členný symfonický orchestr. Vstupuje do písniček vždy v pravou chvíli a jeho aranže jsou napsány s příslušnou pompou, ale vkusně, s citem pro věc. Hned v další věci "Pieces Of A Dream" to rozbalí Glenn a nejpozději od třetí hitovky "Desecration" musí každému soudnému posluchači spadnout čelist úžasem. Jak jsem ale napsal výše, takhle ďábelsky vysoko nasazená laťka nemůže vydržet dlouho, a ani nevydrží. Přesto (nebo možná právě proto) jsou zpěvy opravdovou pastvou pro uši. Co jméno, to pěvecký pojem, takže není divu. Všichni navíc disponují sytými rockovými hlasy a rčení „koule v hlase” tady dostává úplně netušené možnosti k naplnění (kdo nevěří, že to jde i u ženských…?).
Samotné skladby jsou převážně ve středních nebo pomalých tempech, bombastické a barevné. Jde vlastně o orchestrální hard rock, čemuž nasvědčují i často používané hammondy. Kotzev zbytečně neexhibuje v sólech, hlavní zátěž přenechává zpěvákům a i to jde celé nahrávce k duhu. Polemizoval bych s přelepkou na bookletu, že se v případě NOSTRADAMA jedná o rockovou operu. Mnohem blíž by asi byl rockový muzikál, nejen díky použití „ostrých” hlasů, ale i pro celkovou atmosféru zpracování. A jeden orchestr ještě operu nedělá, nebo ano? Mimochodem, čekáte na „Třetí světovou“? Píseň "World War III" je přece jenom trošku zneklidňující…
Neuvěřitelně pestrá paleta hlasů hlavních protagonistů, vskutku jeden srdcerváč vedle druhého, a tak jsou jednotlivé pěvecké souboje tím nejsilnějším v příběhu o Nostradamovi. Orchestr citlivě vstupuje do hard rockové instrumentace páně Kotzeva a výsledkem (přes několik hlušších míst, kterým se díky stopáži asi nelze vyvarovat) je výtečné, barevné dílko. Alanah, Glen, Joe, Jorn, Doogie a Göran zkrátka čarují!
8,5 / 10
Nikolo Kotzev
- kytary
Mic Michaeli
- organ
John Leven
- basa
Ian Haughland
- bicí
Joe Lynn Turner
- Nostradamus
Alannah Myles
- Anne Gemelle
Glenn Hughes
- Král Henri II
Göran Edman
- Voják/duch
Jørn Lande
- Inkvizitor
Doogie White
- Vypravěč
1. CD 1 : Act I - Overture (Instrumental)
2. Pieces Of A dream
3. Desecration
4. Introduction
5. Home Again (Instrumental)
6. Henriette
7. Caught Up In A Rush
8. The Eagle
9. Plague
10. Inquisition
11. Act II - The King Will Die
12. I Don't Believe
13. Try To Live Again
14. CD 2 : War Of Religions
15. The Inquisitor's Rage
16. Chosen Man
17. Act III - World War II
18. World War III
19. Because Of You
20. The End Of The World
21. I'll Remember You
Nostradamus (2001)
Vydáno: 2001
Vydavatel: SPV / Steamhammer
Stopáž: 59:54 a 41
Produkce: Nikolo Kotzev
Studio: Nitrax
no urcite to nie je na jeden posluch mali to urobit ako avantasia
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.